الخميس، 5 يوليو 2012

كفارة لما بينهما :-)


 أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال الصلاة الخمس والجمعة إلى الجمعة ورمضان الى رمضان كفارة لما بينهن ما لم تغش الكبائر
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
-----
اهو انا تقريبا هاكفًر عن ذنوب المدونة كل رمضان :D
مادخلتش هنا من 11 شهر بالظبط
كل شهر رمضان باجاى اكتب كلمتين واهرررب
بس وماله مايضرش
ادينا هنكتب وهننشر وهنقول
وكله بما لا يخالف شرع الله :D
وربنا ييسرها
----
باقلب فى الاجندة بتاعتى لاقيتنى كاتبة
"ضيفى العزيز : رمضان
اتفضل وانا ان شاء الله هاكرمك "
كانت محاولة منى انى استعد لشهر رمضان
واهيأ نفسويتى وروحانياتى وكده
عشان اغتنم كل دقيقة ف رمضان
ده اوكازيون يا جدع كل حاجة معمول فيها تخفيض
وكل ما تشترى تكسب
تجارة كسبانة كسبانة يعنى
----
رمضان بقى المرة دى هيبقى مختلف
هيبقى اول رمضان بعد العمرة :)
هيبقى اول رمضان على بياض
ادعى فيه ربنا بكل باقى الامنيات اللى عايزاها
وانا متاكدة انه هيحققها
"زى ما حقق لى امنية انى اطلع عمرة مع عيلتى قبل رمضان 2012 "
يعنى خلاص
حتة الشك ان ربنا ممكن ما يستجيبش ليا دعوة
"وده لظن منى انى مقصرة معاه فمش هيجيب لى "
خلاص انتهت
مابقتش افكر فيها تانى
ما انا خلاص جربت انى ادعى وانا متيقنة من الاجابة
متيقنة انه كاتب لى الخير اينما كان
متيقنة انه كريم ورحيم وغفور و ودود
متيقنة انه بيساعدنى عشان اعمل اى حاجة تقربنى منه
اصل انه يستجيب دعوتى ويرزقنى زيارة بيته
وييسر لى كل حاجة عشان ادعيه !
يعنى كأنه بيقولى انا عامل لك كل حاجة اهو عشان تدعينى
وعشان انا استجيب لك.. ملكيش حِجة بقى
يارب انا بحـب حضرتك جــدا .
----
اللهم سلمنا رمضان
وسلمنا الى رمضان
وتسلمه منا متقبلا
<3 

هناك تعليقان (2):

حفيدة عرابى يقول...

:)
عسل على فكرة

بيطرية ومش بايدى يقول...

ابلة رشا هانم ؛)
^_^
اهو انتى :*